CARA-CARA MEMBUAT “BOOK FOLD”

Langkah-langkah membuat “BOOK FOLD”

  • Gunakan Microsoft Word
  • Pilih pada menu kemudian click pada “Page Layout” untuk membuat Columns.
  • Click “Oreantation” dan pilih “Landscape”,
  • Click pada saiz dan pilih saiz A4,
  • Click pada Columns dan pilih “TWO”…akan dipaparkan “Page Setup”,
  • Kemudian pada “Multiple Pages” tukar kepada “Book Fold”
  • Untuk memasukkan sesuatu click pada “Insert” dan pilih item yang hendak dimasukkan.

Nota Penting : Sebelum membuat “Book Fold ” ini terlebih dahulu tentukan Column mengikut no. page buku program…Contohnya : Column pertama page 1 dan column kedua 10 (sekiranya buku program itu mempunyai 10 page)

Membangunkan sistem paangkalan data menggunakan blank database

  • Anda perlu membina sistem tersebut daripada awal(blank datebase)
    kemudian masukkan elemen-elemen yang dikehendaki seperti tables,querles,forms,report dan mengikut keperluan.

2-Langkah untuk melaksanakan

  • Pertama bina satu fail baru dan pilih arahan new:blank database yang disediakan pada tetingkap task pane..
    kemudian tetingkap itu akan dipaparkan,tetingkap ini meminta anda menaipkan nama bagi fail data yang akan dihasilkan..
    namakan fail anda sebagai tingkatan 2..
    seterusnya klik butang create bagi membentuk sistem pengkalan data

3.Membuka fail data sedia ada.

  • Pilih arahan open dan menu file,
    satu tetingkap akan dipaparkan bagi membolehkan anda memilih fail data yang ingin dibuka
    pilih fail data yang diperlukan dan klik butang open,
    selain dari itu,anda juga boleh membuka fail data dengan menggunakan ikon open yang disediakan pada tool bar.

4.Penggunaan table :

  • Tujuannya bagi membentuk sistem pangkalan data dan menyimpan maklumat mengenai sesuatu perkara,
    klik arahan new dari menu file seterusnya pilih arahan new:blank data base dan task bane,
    namakan fail data anda sebagai maklumat pelajar
    3kaedah bagaimana suatu table dapat dihasilkan iaitu create table in design new,create table,using wizard dan create table by intering data..
    membina dengan dwi klik pada pilihan kaedah yang dikehendaki
    klik ikon new-tetingkap new akan dipaparkan..

5.Cara menggunakan design view :

  • Aktifkan pilihan design view dan klik butang ok,
    tetingkap tersebut merupakan tempat dimana kita akan menaip bentuk table yang akan dibina
    klik pada baris pertama pada lajur pertama yang diwakili oleh field name,taip perkataan no pendaftaraan diruangan tersebut
    seterusnya tetapkan jenis data yang diwakili,kemudian tekan kekunci tab@enter pada papan kekunci anda.
    secara automatik kursus akan dipindahkan kebahagian data type..pada perkataan (aption) taip no id
    bagi operasi kerja no ic mewakili number
    seterusnya hasilkan medan yang kedua hingga akhir bagi mewakili kod/no
    bagi membolehkan operasi selanjutnya dilaksanakan,pastikan anda menyimpan save table yang dihasilkan
    tutup tetingkap table design dengan menekan butang close yang ada disebelah kanan tetingkap tersebut..

6.Cara menggunakan Datasheet view

  • Masukkan maklumat yang berikut agar membentuk table baru
    namakan sebagai maklumat ibubapa penjaga
    dapat diperhatikan table maklumat ibubapa telah berada dalam senarai table diruangan date base window
    aktifkan table ibubapa dan klik butang open

Cara-cara mengira markah dalam EXCEL 

LANGKAH-LANGKAH MENGIRA MARKAH DI DALAM EXCEL 

 FUNGSI EXCELL: Sebagai mana yang kita sedia maklum bahawa excel memberikan banyak kemudahan kepada kita terutamanya sebagai bakal guru

  • Mengira jumlah markah Pelajar dengan cepat.
  • Menyimpan data Pelajar

Langkah-langkah untuk membuat markah pelajar di dalam EXCEL.

  1. Buka Mikrosoft Office Excel
  1. Seterusnya anda perlu mengisi petak secara melintang (bil,nama pelajar,subjek dan gred sekurang2 5subjek)
  2. Selesaikan bil no, nama, markah yang diperolehi oleh Pelajar.
  3. Buatkan satu kolum untuk mengisi markah dan gred
  4. Contohnya:
MARKAH GRED
0 E
30 D
50 C
65 B
80 A
101 ERROR

6. Untuk mencari gred anda hanya perlu highlight pada collum gred dan markah tadi, clik formulas dan terpaparlah macam item.klik define name dan taip gred di bahagian ruangan yang tertera.

7. Kemudian klik insert function(fx) dan bahagian or select a categor, pilih most recently used.

8. Cari vlookup dan klik ok.

9. Seterusnya akan tertera menu lookup_value ,dan klik kotak markah(guide) di bahagian jadual yang telah dibuat,

10. Untuk menu table array ,klik gred pada jumlah markah pelajar dipetak matlumat .

11. Untuk col_index_min taipkan nombor 2 .

12. Bagi range lookup ,taip true dan klik ok.

13. Seterusnya anda hanya perlu highlight gred tadi dan turun ke bawah tapi dengan setelah keluar tanda yg( +)

14. Ulangi langkah yang sedemikian untuk mencari semua gred

UNTUK MENCARI PURATA.

  1. Buatkan petak dan mengisi matlumat isikan purata dan gred
  2. contonya:
PURATA  
O E
30 D
65 C
80 B
101 A

3. Pergi ke menu formulas klik insert function(fx) dan akan tertera banyak di situ.

4. Klik countif dan klik ok.

5. Klik range serta klik markah pelajar dalam subjek.

6. Seterusnya di bahagian cinteria taip “A” dan klik ok.langkah ini akan berulang- ulang sehingga selesai.

MEMBUAT CARTA OR GRAF :

  1. Highlight subjek BA seterusnya
  2. Clik pada bahagian purata yang diperolehi.
  3. Clik menu insert dan pilih cart

cara membuat yahoo group 

Cara-caranya:-

1: Layari laman web http://www.yahoo.com
2: Klik pada ’sign in’ dan masukkan Yahoo mail dan password
3:Pilih di bahagian kiri dan klick GROUP
4: Klick start your group untuk mendaftarkan group baru.
5: Di bawah BROWSE group categories,klik pada school and education
untuk kategori group pilih kategori yang lain.
6 : Di bawah school and education,klik special education untuk group yang lebih spesifik.
7 : Kemudian pilih place my group here dan masukkan
1 )name group -special education,
2 )email group-alamat amail
3 )description – huraian/penghuraian
8 : Pilih contineu dan taipkan word verification yang diberikan dan klik pada contenieu semula
9: Sekarang,barulah anda melayari laman web

10 : Setelah mendaftar sebagai yahoo group,anda secara outomatik telah mendaftar sebagai members.
LANGKAH 11 : Klik invite di sebelah paparan kiri anda,untuk menjemput rakan-rakan baru anda.kemudian,taipkan emel rakan anda dan ‘Submit’. Beberapa minit kemudian,rakan baru anda telah di jemput untuk menyertai group anda.
SELAMAT BERJAYA..JANGAN MUDAH PUTUS ASA!!

broswer 

Langkah-langkah untuk membuat Browser :

  1. Click ” page layout” di menu Bar
  2. Click ” Orientation” dan pilih “landscape”
  3. Click “saiz” dan pilih saiz A4
  4. Click “Columns” dan pilih “three columns”
  5. Kemudian click “page Setup” dan dipaparkan “Margin, Paper, Layout”
  6. Pada menu “Margin” tukar “Top, Bottom, Left and Right” kepada 0.5cm.
  7. Untuk memasukan sesuatu..click Insert..Kemudian pilih item yang hendak dimasukan.
  • Nota penting : Sebelum membuat “Browser” mestilah terlebih dahulu tentukan page dalam dan luar dan letakkan nama pada setiap columns..contohnya : L1, L2, L3 (page luar) dan D1, D2, D3 (page dalam)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: